Bab 4

Norman menggelengkan kepalanya apabila melihat kelakuan 2 perempuan di hadapanya.

‘Cara mereka menerkam ke arah pelayan itu macam harimau menerkam mangsanya, nasib baik lah pelayan itu terror pegang bekas pizza tu, kalau tidak dah lama terlangkup atas muka aku yg hensem ni.’ Desis hatinya.

Akma masik lagi menyuap potongan pizza kedalam mulutnya, itu sudap potongan ke 3, dan dia belum ada tanda2 untuk berhenti. Dila yg dari tadi sudah berhenti hanya menggeleng kepala.

‘’Akma ni kalau makan, memeng tak de siapa boleh lawan, dia ni bukan makan biasa2, ini melantak namanya.’’bebel Dila perlahan namum masih di dengar Norman.

Norman hanya tersenyum.

’ Walaupun makan macam monster, tapi muka tetap comel’ puji Norman.

Akma yg sedari tidi khusyuk menyuap pizza tiba2 berhenti, dia mengangkat mukanya tak bersalah itu dan baru dia perasan, ada 2 pasang mata sedang memerhatikan dia makan dan sedang menanti penuh sabar.

‘’ Eh, semua dah sudah ke?, saya igt semua tengah makan lagi, sikitnye korang makan’’ sengeh Akma bersam sos yg terpalit di pipi kirinya.

‘’ Weh Akma, ko ni betul lah, dah semua nya ko sapu, ape lagi yg tinggal, ni mamat kereta ni, dari tadi tengok aje, lepas sekeping-sekeping ko telan, Maaf lah mamat, eh silap En Norman, dia memang macam ni, bila makan mesti tekun dan mesti habiskan, tak nak membazir katanya’’. Bidas dila.

Akma sudah buat muka cencurut.

’’ Ha, muncung-muncung, kang aku sangkut hanger kang’’ pantas Akma menagkup mulut nya.

Norman yg dari tadi menjadi pemerhati yg setia sudah mengekeh ketawa.

‘’Alah, kenapa Encik Norman tak minta, mana saya tahu’’ Akma cuba membela dirinya.

’’ Tak pe, saya dah makan sedelum meeting tadi, Akma memang suka makan pizza ye?’’ Akma hanya tersenyum.

’ Ini mamat kereta ni tanya ker peril ni, hish, ada yg kena cepuk kang ni, nasib baik aku dah kenyang, kalau lapar, dgn dia2 aku telan’ gumam akma.

‘’ Saya suka makan semua benda, mak saya pesan hidup ni jgn memilih, makan aje aa yg ada, semua rezeki ni kan Allah yg kasi’’ Norman tersenyem mendengar kata2 Akma.

‘’ Mak kau suruh ko jgn memilih, tapi dia kemain memilih menantu’’ templak Dila.

Akma membuat muka kelat.

‘’Dila, ko jgn sebut pasal2 menantu2 ni, seram la’’.

Wajah Norman berubah tida2,

‘’ Akma dah nak kawin ke? Cepat nye, mak awak dah ada calon ke, kenapa tak tunggu habis belajar dulu, kerja ke’’ kata Norman dgn wajah cemas yg cuba di lindungi.

‘’ Eh , Encik Norman ni, risau kalah Akma, aik, ade aper2 ke Encik Norman, Nampak cuak semacam aje ni?’’ Dila mengenakan serkap jarangnya.

‘’ Dila, kau jgn nak cakap yg bukan2, kang aku lepuk kau kang, cuba kau tengok muka mamat kereta tu, dah macam tut-tut kena belacan dah, kau lah ni, maaf ye Encik norman’’ balas Akma dgn simpati yg di buat2, sebenarnya dia malu dgn kenyataan Dila tadi.

Takkan lah mamat kereta ni minat dekat aku, dah la aku langgar kereta dia, Alamak, itu lah tujuan sebenar nak jumpa ni, ini melalut sampai minat2 ni aper hal nya.’bisik Akma dalam hati.

‘’ Saya bukan risau, saya terkejut aje, I yer lah, zaman sekrang mana ada org kawin muda’’ kata Norman cover line.

‘’ Patut lah Encik Norman tak kawin lagi ye, tunggu tua rupanya, eh, Nampak macam dah tua pun ni, kenapa tak kawin lagi?’’ bidas Akma dgn muka selamba.

’’ Mana awak tahu saya belum kawin lagi Akma?’’ Tanya Norman dgn wajah sinis.

‘’ La Encik Norman, ada tulis kat dahi tu. Saya belum kawin’’ kata akma sambil ketawa seronok mengenakan mamat kereta itu. ‘ ‘Alahai akma, lupa lagi, cepat2 lah Tanya pasal kereta tu, nanti ada org spy report kat Makcik Maimun tu baru kau tahu.’ Akma cepat2 meleraikan tawanya, dia kembali berwajah serius.

‘’ Ha, Encik Norman, mana no Akaun cik Norman, saya nak masukkan duit. Dari tadi duk melalut2 pulak kite ni.’’ Tanya akma dgn suara yg sedikit tegas.

‘’ Siapa yg melalut?, awak ke kite?’’ jawab Norman juga dgn suara yg tegas, tapi dalam hati dah nak terburai ketewanya, seronok melayan perangai keanak-anakkan Akma, perasaan aneh kian bercambah di hati lelakinya, cinta kah ini?.

‘’ Macam ni akma, saya rasa awak tak payah bayar lah harga repair kereta tu, kite kira kosong2, memandangkan awak sanggup jumpa saya hari ni. Tapi saya harap ini bukan perjumpaan terakhir kita. saya suka berkenalan dgn awak.’’ Terang Norman jujur.

‘’ Mak ai Encik Norman, takkan tak payah bayar kot, saya tak minat lah macam ni, mak saya pesan, kalau hutang mesti bayar, nanti kena jawab dekat akhirat, macam mana?’’ Akma sudah membuat muka comel nya.

‘Aik, buat mukan comel macam tu pulak, kang aku gigit baru tahu . bisik Norman di dalam hati.

‘’ Mana ada hutang Akma, saya dah halalkan dah, nanti dekat akhirat tak kena Tanya.’’ Jawab Norman sambil tersenyum.

‘’ Alah ko ni Akma, dah dia kata free tu, ko terima ajel ah, kau pun bukannye ada duit nak bayar, nak mintak dekat puan Maimun?, kau nak kena cinggang hidup2, dia mata tahu kau langgar kereta org ni.’’ Dila memberi cadangan bernas.

Akma masih diam dgn wajah kelat, bukan pasal duit yg akma risaukan, tetapi ayat terakhir Norman , bukan perjumpaan terakhir?, ‘Alamak, ini yg aku malas ni.’